Prelude

ITA

Ricerca fotografica realizzata in collaborazione con Magazzini Fotografici e Museo Madre per il progetto “Studio di un’estetica in movimento”.

La ricerca artistica prende il via da una riflessione sul concetto di Estetica. Il termine è correlato, tramite la sua etimologia, allo studio delle percezioni sensibili, dunque alla conoscenza ottenibile attraverso i sensi, opposta e complementare a quella ottenibile attraverso la mente.
Il rapporto che si crea tra l’oggetto artistico e la sensibilità individuale di chi lo percepisce va a scardinare il concetto di bellezza ideale.

Nella serie “Prelude” si insiste sulla complessità di tale rapporto, amplificando la percezione sensibile dell’osservatore. Nell’assenza di precisi riferimenti interpretativi, i soggetti fotografati si caricano dei suoi desideri o delle sue paure.

Si oscilla in una dimensione immateriale, caduca, per cui l’unico modo in cui si può rappresentare la bellezza corporea è nella sua intangibilità.
La forma cede il passo ad un’idea lasciandocela immaginare in tutta la sua perfezione. L’assenza ne aumenta il desiderio.

Il risultato della ricerca appare, nella sua forma finale, come una performance che traduce in immagini un’idea estetica di musica e di movimento.

 

ENG

Photography research carried out in collaboration with the Photographic Warehouses and the Madre Museum for the "Study of an aesthetic in movement" project.

The artistic research of Valeria Laureano starts from a reflection on the concept of Aesthetics. The term Aesthetic is related, through its etymology, to the study of sensitive perceptions, therefore to the knowledge obtainable through the senses, opposite and complementary to that obtainable through the mind.
The relationship that is created between the artistic object and the individual sensitivity of those who perceive it, undermines the concept of ideal beauty. 

The photographer in her project "Prelude" insists on the complexity of this relationship, amplifying the observer's sensitive perception. In the absence of precise interpretative references, the photographed subjects are often charged with the viewer’s desires or fears.

In this body of work we feel into an immaterial and  transient dimension, so the only way in which beauty can be represented is in its intangibility.
The form gives way to an idea, leaving us free to imagine beauty in all its perfection and  the absence increases the desire for it.

The result of the research appears, in its final form, as a performance that transcend  the aesthetic idea of what “beauty” means.  

Indietro
Indietro

Amalìa

Avanti
Avanti

Apice